ساختار مدیریتی لازمه تیم‌داری/ وضعیت مبهم شهرداری همدان برای حضور در لیگ فوتبال

b_150_100_16777215_00_images_phocagallery_avatars_shahrdari1400.jpgتیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته یک فوتبال کشور هر چند با رای مخالف اعضای شورای اسلامی شهر منتفی شد اما طرفداران این تیم همچنان امید به اصلاح نواقص و تجدید نظر در این تصمیم دارند.
به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از ایرنا، رای گیری برای تیم‌داری شهرداری همدان در فصل جدید لیگ دسته اول فوتبال کشور روز یک‌شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر همدان انجام شد و در نهایت با ۴ رای ممتنع، ۲ رای مخالف و ۵ رای موافق، موضوع رای لازم را کسب نکرد و به واقع شورا مخالف تیم‌داری شد تا تا وضعیت امتیاز لیگ یکی این تیم با ابهام مواجه شود.
در نشست علنی شورای اسلامی شهر همدان و برای رای گیری در خصوص این موضوع، حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی و مهدی حیدری رای مخالف،  سعید نظری، سعید حاج بابایی، علی اکبر نظری، علی رحیمی فر و سعید شهابی نیا رای موافق و مرتضی کرباسیان، محمود مسگریان، حمید بادامی نجات و اکبر کاوسی نیز رای ممتنع دادند.
به این ترتیب وضعیت تیم‌داری شهرداری همدان تا این لحظه از دستور کار مصوبات شورای اسلامی شهر همدان برای تعیین بودجه لازم نیز خارج شده است.
اعضای مخالف شورای اسلامی شهر همدان دلیل تصمیم خود را مشکلات مالی شهرداری در تامین بودجه، هزینه‌های سرسام آور تیم‌داری، توجه به توسعه هرچه بهتر ورزش شهروندی و محلات و واگذاری امتیاز آن به بخش خصوصی با سازوکار قانونی عنوان کردند.
نبود ساختار باشگاهی در ورزش شهرداری، ناتوانی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در تامین منابع مالی تیم و پرداختن به مسایل مالی شهرداری از جمله واریز به موقع حقوق کارکنان به جای تیم‌داری از دیگر دلایل مطرح شده از جانب مخالفان تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ فوتبال است.
تیم شهرداری همدان سال گذشته به لیگ دسته یک فوتبال کشور صعود کرد و در این فصل نیز توانست رتبه دهم جدول را کسب کند.
مشکلات مالی این تیم در لیگ یک موجب شد تا قادر به پرداخت کامل و قانونی قرارداد بازیکنان نشود و در نهایت فصل را با این وضعیت به پایان برد.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان در نشست بررسی وضعیت تیم شهرداری ضمن قدردانی از زحمات سازمان فرهنگی اجتماعی گردشگری شهرداری و عوامل تیم بابت نتایج خوب فصل قبل، اظهار داشت: با مشقت خیلی زیاد این تیم مدیریت شد و با هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای که انجام دادند با حداقل هزینه‌ها تیم را در جایگاه خوبی حفظ کردند و به لحاظ شفاف‌سازی هزینه‌ها، نسبت به خیلی از تیم‌ها بهتر عمل شد.
اکبر کاوسی افزود: معتقدم این تیم باید در قالب باشگاه و با ساختار باشگاه داری مناسب شکل بگیرد و نیاز است اساسنامه باشگاه به صورت قانونی تدوین و تصویب شود تا نسبت به تیم‌داری موافقت کنم.
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست با تشریح گزارش جمع‌بندی نشست اخیر مخالفان و موافقان تیم‌داری شهرداری در لیگ فوتبال با حضور اساتید و کارشناسان خبره ورزشی، اظهار داشت: قالب اعضای حاضر در این نشست معتقد بودند که شهرداری با این شیوه نمی‌تواند موفق باشد چرا که ساختاری در تیم شهرداری وجود ندارد و براین اساس نمی‌تواند به در جذب منابع مالی و مدیریت مستقل خوب عمل کند و همه هزینه‌ها بر دوش شهرداری خواهد بود.
سعید شهابی نیا افزود: در این نشست مطرح شد که سال قبل نیز بر نحوه عقد قراردادهای بازیکنان به خوبی نظارت و اقدام نشده و شاهد هستیم برخی بازیکنان شهرداری به دلیل اتمام قرارداد، براحتی از این تیم جدا و به سایر تیم‌های مطرح پیوستند. انتقادهایی هم بود که نباید فعالیت ورزشی شهرداری فقط معطوف به فوتبال باشد. در بحث تیم‌داری قصور از ما بوده و باید زودتر بررسی می‌شد، اما دنبال مقصر نیستیم. یا به صورت قانونی می‌توانیم تیمداری داشته باشیم یا نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: اگر قانونی بود و همه اعضا موفق بودند باید مشخص می‌شد که رقم به چه شکل باشد، باشگاه چگونه شکل بگیرد و جذب اسپانسر به چه صورت باشد. اما اگر موافق نبودیم هم نباید به گونه‌ای باشد که تیم را واگذار کنیم. در خصوصی‌سازی فوتبال کشور نیز شاهد بودیم خیلی از تیم‌ها به صورت جارویی خصوصی‌سازی شد. باید ساختار درست شود و سیاستی اتخاذ کنیم که فعالیت شهرداری در فوتبال تعریف شده باشد. دوره چهارم این تیم یکبار به بخش خصوصی واگذار شد و در نهایت کارش به انحلال کشید. نباید این چنین شیوه‌ای باردیگر تکرار شود.
علی اکبر نظری رییس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: آنطور که مشخص است ورزش شهرداری دارای اساسنامه است که احیا نشده، پس باید این اساسنامه اصلاح و احیا شود که متاسفانه تاکنون انجام نگرفته است.
وی اضافه کرد: باید مشکل ساختاری باشگاه حل شود. باید بپذیریم فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های جامعه است. معتقدم باید به سایر رشته‌ها به خصوص ورزش محلات هم پرداخت. اما فوتبال شهرداری هم نشاط ایجاد کرده است و ارزش بالایی دارد.
نظری خاطرنشان کرد:  باید به جمعیت مخاطب احترام بگذاریم و فوتبال از طرفداران پرشماری برخوردار است.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به مخالفت خود با تیم‌داری شهرداری همدان، گفت: ما فوتبال همدان را "پَر" ندادیم، آزاد و رهایش کردیم تا به اهلش بسپاریم.
حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمامی مجموعه و عوامل تیم فوتبال شهرداری همدان افزود: اگر امروز یک تیم و باشگاه کاملا خصوصی و حرفه‌ای تشکیل شود، ۱۰ سال بعد درختی ریشه‌دار و پرثمر در فوتبال شهر خواهیم داشت.
عضو شورای شهر: اگر امروز یک تیم و باشگاه کاملا خصوصی وحرفه‌ای تشکیل شود، ۱۰ سال بعد درختی ریشه‌دار و پرثمر در فوتبال شهر خواهیم داشت.
صفری افلاکی با بیان اینکه بنده خود ۱۰ سال فوتبالیست بوده و تا این سن هم بارها به طور تفریحی فوتبال بازی کرده‌ام، اظهار داشت: به دلایلی که بعدا خواهم گفت، فوتبال و سایر رشته‌های ورزشی را به عنوان ورزش، بازی و تفریح می‌پسندم اما به عنوان تب اجتماعی و هیجانات شدید، دلالی، سرمایه‌داری و باندبازی و ... فوتبال را نمی‌پسندم.
وی ادامه داد: تبدیل فوتبال به صنعت بیش از آنکه "ورزشکار" و " نرمشکار پرور" باشد، "هوادار پرور" و "تماشاچی پرور" شده است.
وی با بیان اینکه قوانین ملی و قوانین فیفا و afc، باشگاه‌های فوتبال را از وابستگی به مجموعه‌های دولتی و نیمه دولتی منع می‌کنند، افزود: قطعا قوانین فیفا با همه سختگیری‌هایش در راستای رشد فوتبال و نه محدودیت آن است که در این خصوص نیز مطالبی را منتشر خواهم کرد.
 رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان، حرفه‌ای شدن فوتبال کشور را در گرو استقلال کامل آن از تصمیمات و حواشی سیاسی دانست و گفت: کشور ژاپن ۱۰ سال فوتبال بزرگسال خود را رها کرد و از صفر و از مقطع نونهال به طور اصولی کار کرد تا اینکه به این موفقیت رسید.
وی به جلسه نشست تخصصی بررسی ابعاد مختلف «تیم‌داری شهرداری همدان در لیگ دسته یک فوتبال کشور» در مرکز پژوهش‌های شورای شهر اشاره کرد و با بیان اینکه سخنان بنده در آن جلسه دستمایه تخریب و چنگ‌اندازی شده است، افزود: سخنان و جملات بنده در این جلسه بسیار ناقص فهم شده و بعضا تقطیع شده است.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان در این خصوص گفت: چرا که بنده در آن جلسه تاکید به رشته‌های پایه، ورزش و بازی بومی محلی و جنب و جوش داشتم و اصلا در صدد معرفی جایگزینی آن برای فوتبال نبودم و بیان کردم اینها از مصادیق همگانی کردن ورزش است که از وظیفه ذاتی شهرداری محسوب می‌شود.
صفری افلاکی با تاکید بر اینکه شهرداری باید عدالت و انصاف نسبی را در حمایت از سایر رشته‌های ورزشی رعایت کند، افزود: از طرف شهرداری به رشته‌های ورزشی دیگر تقریبا هیچگونه بودجه‌ای اختصاص داده نشده است و ورزش‌های پایه، بومی و محلی، ورزش‌های مورد تاکید اسلام و غیره هیچ سهمی از بودجه نداشته‌اند و همه هم متوقع و متقاضی‌اند و از این تبعیض گلایه‌مندند که گلایۀ به حقی است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز ایده‌های جالبی نسبت به حمایت از تیم شهرداری با سازوکار مشخص داشت.
سعید حاجی‌بابایی با بیان اینکه تیم‌داری شهرداری ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شود، اظهار کرد: اولین مورد، بحث مالی و اقتصادی تیم فوتبال شهرداری است که از این لحاظ، واگذاری تیم در شرایط کنونی به صرفه و صلاح شهر و شهرداری نیست.
وی با تأکید بر اینکه تئوری برندینگ در بحث تیم فوتبال شهرداری مطرح است، گفت: برای ایجاد یک برند شهری باید سال‌ها وقت گذاشت، در موضوع ورزش، تیم فوتبال شهرداری را می‌تواند به عنوان یک برند ورزشی شهر همدان معرفی نمود.
رییس کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر همدان گفت: سال‌ها زمان گذاشته شده و هزینه‌های زیادی برای این تیم بومی شده تا به این جایگاه رسیده است و با واگذاری یک باره آن مخالف هستم.
حاجی‌بابایی به مباحث حقوقی و قانونی در این خصوص اشاره کرد و افزود: سال‌هاست در کشور واگذاری تیم‌های دولتی به بخش خصوصی مطرح شده اما توفیق قابل ملاحظه‌ای در این خصوص بدست نیامده است. البته شهرداری یک نهاد عمومی است و برای واگذاری قطعا مشکلات و محدودیت‌هایی وجود داشته است.
وی با اشاره به بحث ایجاد انگیزه با توجه به تیم‌داری در لیگ فوتبال، تصریح کرد: زمانی که یک تیم فوتبال در لیگ دسته یک داشته باشیم برای تیم‌های پایه ایجاد انگیزه می‌شود.
رییس کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر همدان ادامه داد: ذیل ورزش حرفه‌ای، ورزش همگانی و ورزش شهروندی نیز تقویت خواهد شد.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه موارد مطرح شده در این مورد، نافی این نیست که شهرداری همدان باشگاه‌داری را دنبال نکند، خاطرنشان کرد: شهرداری همدان باید به جد به دنبال این موضوع باشد البته ممکن است مشکلاتی پیش آید که باید بررسی شده و باشگاه‌داری سریعاً به نتیجه برسد.
وی به درج بودجه تیم فوتبال شهرداری در پیوست‌های بودجه و بودجه شهرداری اشاره کرد و یادآور شد: هزینه این تیم نباید از بودجه سازمان فرهنگی شهرداری باشد چراکه با توجه به محدودیت درآمد این سازمان، ممکن است تیم به لحاظ تأمین هزینه دچار مشکل شود ضمن آنکه سازمان فرهنگی نیز از رسالت اصلی خود دور می‌شود. مطلوب‌تر است تأمین این هزینه‌ها از دوش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برداشته شود.
حمید بادامی نجات دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با گفت: سال قبل هم تاکید کردم که با تیم‌داری مخالفتی ندارم اما از ابتدا  حساب کتاب آن مشخص باشد. یعنی ساختاری باید داشته باشد که شهرداری همدان میزان کمک مالی‌اش مشخص باشد. تا این ساختار شکل نگیرد همین وضعیت است. رای منفی می‌دهم. چون باید ساختار درست شود. از سال قبل گفته‌ایم و اکنون هم می‌گویم.
به گفته وی، اگر بناست از سازمان فرهنگی بودجه پرداخت شود، با مشکل روبه رو می‌شود اما اگر شهرداری تیم‌داری می‌کند، مشکلی بابت تیم نداریم. اکنون نیز سازمان فرهنگی حتی نتوانسته با اعضای تیم تسویه کند و با مشکل مواجه شده است. با وعده وعید نمی‌شود و باید چاره اندیشی درست برای تیم شود. تیمداری باید باشد اما ساختار باید درست شود.
عضو شورای شهر: اگر بنا است از سازمان فرهنگی بودجه پرداخت شود، با مشکل روبه رو می‌شود اما اگر شهرداری تیمداری می‌کند، مشکلی بابت تیمداری نداریم.
رییس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: این تیم با زحمات زیادی به اینجا رسیده و امیدها و آرزوهای بسیاری پای این تیم است.
مهدی حیدری افزود: با وجود زحماتی که کشیده می‌شود و مزایای که وجود دارد، باید به یکسری مسایل توجه داشت. امروز برخی پرسنل حقوق دریافت نکرده‌اند و در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم که به لحاظ اولویت شاید اگر به خارج از شهرداری واگذار می‌کردیم، نتیجه بهتری می‌گرفت.
وی اضافه کرد: چرا با ساختار اشتباه مدیریت شهری در وضعیت سخت برای تصمیم گیری قرار گرفته است. اگر روند همین باشد باید سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را به عنوان سازمان فوتبال نوشت. سازوکار مالی سازمان فرهنگی، حقوق و فوتبال شده است و متولی اول تا آخر فوتبال است.
مرتضی کرباسیان رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی شورای شهر همدان نیز خواستار توسعه ورزش در حوزه‌های همگانی و محلات شد و افزود: توسعه ورزش در محلات باید اولویت قرار بگیرد.
با توجه به مباحث مطرح شده و رای شورای شهر، وضعیت تیم شهرداری همدان بلاتکلیف مانده به نحوی که این تیم سال آینده در لیگ یک حضور خواهد داشت یا خیر و یا اینکه تیم واگذار می شود و یا امتیاز آن و یا اینکه کلا تیم پس از فروش از استان انتقال داده می شود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن