موفقیت تیم پاس تدبیر می خواهد

b_150_100_16777215_00_images_stories_ravanshenasi.jpgباید پذیرفت که تیم پاس از بدو انتقال به همدان نتوانسته در مسیر موفقیت های گذشته خود گام بردارد و ضعف در برنامه ریزی، سوء مدیریت، عدم اتخاذ تدابیر لازم در سطوح مدیریتی و رعایت نکردن استانداردهای نظام باشگاه داری فوتبال زمینه ساز ناکامی هفت ساله سبزپوشان شده است.

 

به گزارش "همدان فوتبال"، تیم فوتبال پاس همدان خردادماه سال 1386 در حالی رهسپار همدان شد که شور و شعف وصف ناپذیری را در دل تماشاگران فوتبال دوست ایجاد کرد و خیلی ها که توفیق دیدن بازی تیم های صاحب نام فوتبال کشور در قالب لیگ برتر را نداشتند با پرکردن سکوهای ورزشگاه میزان عشق و علاقه خود را نشان دادند.

 

پاس در آن سال با بازیکنانی مطرح همچون خسرو حیدری، حنیف عمران زاده، یدالله اکبری، سعید دقیقی، وریا غفوری، امید خورج، جواد شیرزاد، محمد غلامی و خیلی از بازیکنان شاخص توانست رتبه پنجم را کسب کند؛ رتبه ای که بعدها گفته شد می توانست حتی به سوم و چهارم هم تبدیل شود تا پاس به جام باشگاه های آسیا راه یابد.


اما مدیریت وقت به دلیل عدم برخورداری همدان از زیرساخت های مناسب در حوزه فوتبال ترجیح داد که همان رتبه پنجم به دست آید.


دوران افول پاس از لیگ برتر هشتم آغاز شد و از آن سال به بعد دیگر شاهد موفقیت این تیم در لیگ های دسته برتر و سپس دسته یک نبودیم در این مدت پاس دستخوش تغییرات متعدد در حوزه مدیریت و کادر فنی شد که حاصل آن بدهی هفت میلیاردتومانی بود.


طی هفت سال اخیر پنج مدیرعامل و هشت سرمربی در این تیم حضور یافته اند اما هیچیک از آنها تاکنون موفق به ایجاد تحولات مهم در تیم و در نهایت بازگرداندن پاس به لیگ برتر که آرزوی چند سال گذشته همدانی ها بوده، نشده اند.


در این هفت سال بیش از 70 بازیکن در تیم پاس عضویت یافته اند که در مجموع به دلیل عدم ثبات مدیریتی، زد و بندهای پشت پرده در یارگیری، صرف هزینه های هنگفت برای جذب بازیکنان بی تاثیر و آمد و رفت بیش از 10 مربی و سرمربی سبب شد تا پاس امروز با بدهی هفت میلیارد تومانی مواجه شود.


در واقع میراث برجای مانده از مدیران سابق پاس بدهی هایی است که انباشته شدن آن سبب شده هر از گاهی شاهد احکام صادره از سوی فیفا و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال مبنی بر پرداخت آن در مدت تعیین شده باشیم و در غیراینصورت کسر امتیاز و حتی سقوط به دسته پایین تر عاید این تیم ناکام می شود.


اکنون لیست طلبکاران فوتبالی پاس متشکل از افرادی است که جزو بی‌تاثیرترین نفرات تیم بوده و نتوانسته‌اند در مسیر صعود که این روزها رویای دست نیافتنی همدانی‌ها شده، موفق عمل کنند.

 


*تعطیلی کانون هواداران

بدون تردید بهترین سازمان هواداری پاس به زمان مدیرعاملی کریم ملاحی باز می‌گردد. ملاحی در همان بدو ورود به پاس اقدام به راه اندازی کانون هواداران کرد و سرهنگ سیدعلی حسنی را مسئول حساس‌ترین بخش باشگاه کرد.


با راه اندازی کانون هواداران پاس برنامه‌ریزی مدون و منظمی در این بخش به جریان افتاد و 10 هزار هوادار با تشکیل پرونده و صدور کارت، عضو کانون شدند و علاقه آنها به جایی رسید که برای اعزام به مسابقات خارج از خانه رقابت می‌کردند.


راه اندازی سیستم پیامک باشگاه پاس دیگر اقدام ستودنی کانون هواداران بود تا به هنگام بازی‌های خانگی هواداران را دعوت به حضور در ورزشگاه کنند و از طرفی سازماندهی لیدرهای کانون، تعریف شدن شعارهای متنوع با گرایش‌های اخلاقی و معنوی به نام پاس، ساماندهی سکوها و تقسیم وظایف از دیگر کارکردهای موثر کانون هواداران در راستای همسوگری با شرایط تیم بود.


اوج خدمات موثر کانون هواداران پاس اعزام لیدرهای خود به مسابقات سایر رشته‌ها نظیر کشتی بود و حتی برخی لیدرهای این کانون به مسابقات جام جهانی کشتی تهران دعوت شدند.


آموزش‌های اصولی و بهره‌مندی از افراد با تجربه و متعهد از وی‍ژگی‌های این کانون بود اما در سه سال اخیر کانون هواداران باشگاه نتوانست شکل منسجمی داشته باشد.


تعدیل افراد و بها ندادن به نفرات با تجربه و متخصص نبض کانون را گرفت و کار گروهی به فرد تبدیل شد و لیدرها بدون برنامه روی سکوها فعالیت داشتند تا جایی که نتوانستند احساسات هواداران را در مسیر پشتیبانی از تیم پاس کنترل کنند و سکوها دستخوش حواشی زیادی شد و دو دستگی لیدرها هم مزید بر علت شد تا در نهایت کاری از پیش نبرند.

 


* فرهنگ حلقه مفقوده پاس

معاونت فرهنگی پاس در سال‌های اخیر به شکل فعال شکل نگرفت؛ در واقع اعتقادی به مسائل فرهنگی در سطح کلان نبود و تمرکز باشگاه صرفا نتیجه‌گیری تیم بود.

 

فرهنگ در برنامه‌های باشگاه شکل منسجمی نداشت و هر از گاهی شاهد برگزاری برنامه متناسب با ایام خاص بودیم.


اوج امور فرهنگی باشگاه پاس بازهم به زمان مدیریت ملاحی باز می‌گردد، دعوت از چهره‌های فرهیخته دانشگاهی، نیروی انتظامی، ادارات فرهنگی و ... به عنوان نشست‌های تخصصی درباره تدوین برنامه‌های فرهنگی یکی از وی‍ژگی‌های بارز باشگاه پاس بود که با وجود عدم کسب نتایج درخشان در آن زمان، به لحاظ فرهنگی جزو باشگاه‌های برتر کشور نامیده شد.

 


* کمیته فنی کشک بود

در سال‌های اخیر مدیریت باشگاه اعتقادی به کمیته فنی نداشت و برخی معتقد بودند این کمیته کارایی ندارد و بیشتر تشریفاتی است.


البته رمضانی مدیرعامل سابق در ابتدای کار اقدام به تشکیل کمیته فنی با دعوت از تنی چند از پیشکسوتان و صاحب نظران فوتبال همدان کرد اما هنوز جلسه دوم تشکیل نشده بود که اعضای این کمیته متوجه نیت رمضانی شدند.


در واقع هدف او سرگرم کردن پیشکسوتانی بود که اغلب ناسازگار با پاس بودند و رمضانی به گونه‌ای به دنبال سکوت آنها بود؛ این رویه تداوم نیافت و آنها در تصمیم جمعی از کمیته ظاهری باشگاه کنار کشیدند.


همین نفرات در ادامه به منتقدان سرسخت رمضانی تبدیل شدند و تا آخرین روز در محافل عمومی و خصوصی برضد او جبهه گرفتند اما این کمیته در واقع نیاز اصلی هر باشگاهی است.


برای مثال رحیمی مدیرعامل جدید باشگاه پرسپولیس در نخستین اقدام اعضای کمیته فنی‌اش را انتخاب کرد، این نشان از اوج حساسیت و نیاز در تشکیل این کمیته دارد. بهرام یدی مدیرعامل جدید پاس همدان باید به این نکته توجه کند که اهالی فن در فوتبال همدان کم نیستند و به خوبی در مسایل فنی می‌توانند به وی مشاوره بدهند.

 


* جای خالی پیشکسوتان

پیشکسوتان در زمان مدیریت سابق به نیشکسوت خوانده می‌شدند؛ نفراتی که رمضانی مدیرعامل قبلی در بدو ورودش به این تیم ابتدا از آنها مشاوره می‌گرفت اما عمل نمی‌کرد و رفته رفته پیشکسوتان فوتبالی را به بازی گرفت تا جایی که ادعا کرد که پاس در همدان پیشکسوت ندارد.


پیشکسوتان نیز موج دوم منتقدان برضد وی بودند؛ افراد صاحب نامی که در فوتبال همدان حق آب و گل دارند، اما توجهی به آنها نشد.


توقع آنها تشکیل کمیته پیشکسوتان و برگزاری جلسات ماهانه برای کمک به امور تیم بود. حداقل‌هایی که رمضانی به آن توجه نکرد تا پیشکسوتان فوتبال همدان را همواره مقابل خود قرار دهد.

 


* عدم شفاف‌سازی قراردادهای مالی

آنچه که مدیران قبلی را در بسیاری از مواقع به مخمصه حاشیه‌ها انداخت، عدم شفاف ‌سازی‌های مالی بود؛ بسیار از آنها همواره از اعلام قراردادها طفره رفته و همین مساله موجب شد خیلی‌ها نسبت به آنها بدبین شوند.


اکنون عده‌ای خواستار پیگیری زمینی هستند که در زمان مدیرعاملی اولیایی به پاس هدیه شد، یا اینکه امتیاز روزنامه پاس جوان چگونه به فروش رسید و پول هنگفتی که بابت این فروش به مدیریت رمضانی رسید چه میزان و در کجا هزینه شد، بازیکنان خارجی تیم که جزو ضعیف ترین ها محسوب می شدند براساس چه معیارهایی قرارداد منعقد کردند و چه کسی عامل جذب آنها بود.

 


* رسانه‌ها منتقد دایمی پاس

در دو سه سال اخیر اغلب رسانه‌ها بابت مسایل مختلف منتقد اصلی تیم پاس بودند؛ رکوردهایی که در سال گذشته از پاس در فوتبال ایران به ثبت رسید، همه خوراک رسانه‌های منتقد بودند.


سایت رسمی باشگاه همواره مملو از پیام‌های تبریک و تسلیت بود به طوریکه ماهیت اصلی خود یعنی مرجع خبررسانی را از دست داد و سیاست باشگاه جبهه‌گیری بی‌محابا مقابل رسانه‌ها بود و البته هر بار دود این جبهه‌گیری به چشم باشگاه می رفت.


هرگز سازماندهی خوبی برای روابط عمومی باشگاه تعریف نشد و پاس در زمان مدیریت گذشته پیشتر به صورت پادگانی اداره می‌شد و روابط عمومی نتوانست ارتباط خوبی با هوادار، رسانه و سایرین برقرار کند.

 


* پست‌های چند میلیونی

در دو سال اخیر بخصوص سال گذشته در حالی مدام بی‌پولی از سوی سران باشگاه بوق و کرنا می‌شد که در بدنه باشگاه برخی افراد دریافتی‌های میلیونی داشتند.


در باشگاهی که صرفا تمرکزش فوتبال لیگ یک بود پست‌های متنوع اعم از قائم مقام، معاون اجرایی، مشاور اجرایی، معاون اقتصادی، معاون ورزش، مشاور فرهنگی، مدیر فرهنگی و... با رقم‌های میلیونی اداره می‌شدند.


به واقع معاون اقتصادی باشگاه چه کار موثری در این مدت برای درآمدزایی پاس انجام داد، چه برنامه‌ای ابتکار تحولات اقتصادی در باشگاه بود، کارایی معاون ورزشی باشگاه چه بود، باشگاهی که صرفا در فوتبال تیمداری می‌کرد.


مشاور اجرایی باشگاه و معاون اجرایی چه کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دادند که سایر کارکنان باشگاه از انجام آن ناتوان بودند (مثلا خرید بلیت هواپیما)، مدیر روابط عمومی چه تاثیری در ایجاد روابط حسنه در باشگاه داشت.

 


* تبانی لکه سیاه پاس

تبانی محرض شده دو فصل پیش تیم پاس توسط مدیریت، معاونت و سرمربی این تیم لکه سیاهی بر پیشانی تیمی بود که از بدو انتقالش به همدان تحت عنوان پاکی، استقامت و سربلندی نامیده شد.


هر چند با مذاکرات پشت پرده محرومیت مدیرعامل معلق شد، اما در ادامه همان افرادی که از سوی فدراسیون تبانی کننده خوانده شده بودند، بازهم در پاس به‌کار گرفته شدند تا نشان دهند بر این تیم نظارتی نبوده و هر کس هرچه دلش می‌خواسته انجام داده است.

 


* تکیه برمنابع دولتی

بدون تردید پاس در این سال های اخیر با تکیه بر منابع دولتی و همچنین تغییر در کاربری زمین های سطح شهر توانسته اعتبارات مالی خود را تامین کند که در واقع ضعف بسیار بزرگ این تیم به شمار می رود.


همین شرایط نامطلوب سبب شد تا در تراز مالی و هزینه های صرف شده باشگاه اسناد دقیق و شفاف وجود نداشته باشد و بودجه باشگاه بدون نظارت لازم هزینه و حتی حیف و میل شد.


میراث ماندگار از اتکا به منابع مالی و عدم برنامه ریزی مناسب در تخصیص اعتبارات بدهی هفت میلیاردی باشگاه است که در این هفت سال اخیر بوجود آمده و حالا مدیرعامل جدید بجای پرداختن به مسایل مدیریتی و فنی تیمش باید تمرکز خود را بر روی حل مشکلات مالی تیم معطوف کند.


تیم پاس نیازمند درآمد پایدار با ایجاد بنگاه های اقتصادی و زودبازده است و می توان با تدوین و ارایه طرح های اقتصادی مناسب و درآمدزا برای همیشه این تیم را از حمایت های دولتی خودکفا کرد.

 


* فقدان هیات مدیره فوتبالی

مشغله های کاری استاندار همدان که ریاست هیات مدیره باشگاه پاس را هم برعهده دارد باعث شده تا مدیرعامل در اغلب موارد به تنهایی تصمیم گیری کند و هم اندیشی و مشورت گروهی که لازمه هر پیشرفت و موفقیتی است تاکنون در پاس شکل نگرفته تا بیش از گذشته نیاز تشکیل هیات مدیره با عضویت مدیران فوتبالی و اقتصادی ضرورت یابد.


به هر حال حضور صاحبان ورزش و اقتصاد می تواند در پیشبرد مسایل فنی و مالی باشگاه کمک کند و انتظار می رود که باشگاه پاس تدبیرات لازم را در دوره جدید مدیریتی در راستای رفع نواقص مطرح شده اتخاذ کند.

 

پاس همدان هم اکنون در لیگ دسته یک فوتبال کشور حضور دارد و امسال همدانی ها امیدوارند که آخرین سال حضور تیمشان در این دسته از مسابقات باشد.

 

نویسنده: میثم ناصرنژاد

 


اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن