هم اکنون تکلیف تیم را مشخص کنید

توفيق پاس در گروي هيأت مديره فوتبالي

b_150_100_16777215_00_images_stories_649585_orig.jpgپاس همدان مسیر دشواری می‌پیماید. مشکلات ساختاری در حوزه‌های مدیریتی و اجرا، ضعف‌های عمده در هر دو حوزه مذکور، تغییرات گسترده مدیران در دوره‌های زمانی کوتاه، نبود منابع مالی مشخص و درآمد پایدار برای تیم، از جمله دست‌اندازهای این مسیر دشوار است.

 

به گزارش "همدان فوتبال"، از مهمترین مشکلات این تیم، دشواری برنامه‌ریزی و انجام کار کارشناسی ناشی از نگاه بسته و سلیقه‌ای مسئولان گذشته تیمی است که برخلاف زمان بقایش در تهران که زیربنایی و اساسی اداره می‌شد، اکنون به ضعیف‌ترین و کم‌تأثیرترین تیم در ساختار به اصطلاح حرفه‌ای فوتبال کشور تبدیل شده است.

 

از مهمترین اشکالاتی که از بدو ورود تیم پاس یعنی از سال 86 تاکنون بر تیم وارد است، نبود ساختار تیمداری، نداشتن هیأت مدیره فوتبال در رأس باشگاه و نبود منابع مالی پایدار و درآمدزایست که سبب تلنبار شدن بدهی‌ها شده است.

 

موسسه رويايي!

 

پاس قبل از انتقال به همدان دارای هیأت مدیره‌ای متشکل از فرماندهان عالی رتبه انتظامی فعال در عرصه فوتبال و تنی چند از پیشکسوتان صاحب‌نام این باشگاه بود. با انتقال پاس به همدان بهروز مرادی استاندار وقت ابتدا در تدارك تشكيل موسسه فرهنگی، ورزشی، آموزشی شهدای الوند همدان شد. موسسه‌اي که قرار بود پاس یکی از زیرمجموعه‌های آن باشد و چهره‌هاي شاخص به عضويت هيأت موسس درآيند اما هيچ‌گاه به اجرا گذاشته نشد.

 

در گام دوم هم قرار شد هيأت مديره‌اي براي پاس تشكيل شود و زير چتر نظارتي مجمع باشگاه به امور تيم رسيدگي كند كه هرگز عملي نشد تا اينكه هیأت مدیره باشگاه با حضور نفراتی نظیر مرادی استاندار وقت، حاجی‌بابایی نماینده وقت مردم همدان در مجلس، اولیایی مدیرعامل وقت، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سید عبدی‌افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان شکل گرفت. البته تصمیم نهایی در این جمع را بهروز مرادی و حمیدرضا حاجی‌بابایی اتخاذ می‌کردند.

 

نبود ثبات در هيأت مديره

 

ساختار مدیریتی این تیم دولتی تاكنون دوام چندانی نداشته است. به هر حال پاس زير نظر استانداري همدان مديريت مي‌شود و شخص استاندار رئيس هيأت مديره می‌باشد. بنابراين با هر تغییر سیاسی در استان شاهد آمد و رفت‌ها در مجموعه هیأت مدیره بودیم. مرادی، پیریایی، فامیل‌کریمی(سرپرست) و آزاد از جمله شخصیت‌های حقوقی بودند که طعم ریاست را در هیأت مدیره این تیم تجربه کردند تا بي‌ثباتي در تركيب هيأت مديره سبب ایجاد مشكلات متعدد براي اين تيم شود.

 

با اين حال تيم پاس مي‌توانست از صباي قم الگوبرداري كند. تيمي كه مشابه پاس اداره مي‌شود با این تفاوت که هيأت مديره آن مجزا از تشكيلات استانداري است و شخص استاندار به منزله رئيس مجمع باشگاه فعاليت دارد و هيأت مديره نيز متشكل از مديران فوتبال بوده و امور تيم را مديريت مي‌كنند. بنابراين استاندار قم دغدغه‌اي بابت تيم ندارد و فقط براي مباحث كلان مالي و تخصيص اعتبار نشست‌هايي را برگزار مي‌كند اما در انتخاب مديرعامل و امور تيم دخالتي ندارد.

 

اين رويه باعث شده تا صباي قم در اين چند سال اخير در ليگ برتر حفظ شود و هرگز دچار حاشيه و تنش نباشد. چرا كه تغييرات سياسي منجر به دگرگوني هيأت مديره نشده است. اما در پاس استاندار با صدها مشغله كاري همچنان رئيس هيأت مديره باشگاه است و طبيعتاً نمي‌تواند صددرصد تمركزش را بر اين تيم بگذارد. بهترين راهكار مجزا شدن هيأت مديره از تشكيلات مديريت ارشد استان است. استاندار مي‌تواند با انتخاب هيأت مديره فوتبال از بار مسئوليت خود در قبال اين تيم کم کند و از مباحث خرد خارج شود و كار را به كساني بسپارد كه با وقت بيشتر و نظارت بهتر بتوانند تيم را اداره كنند.

 

بهانه‌تراشي باطرح مشكلات مالي

 

در مجموع، سالیان اخیر پاس همدان در نتيجه‌گيري، روزهای تلخ و شیرین زیادی را به خود دید. اما بدون تعارف باید اذعان داشت که از اکثر این شکست و پیروزی‌ها کمتر درس گرفته‌ایم و به دلیل نبود برنامه‌ریزی مناسب و مدون که بیشتر مديرعاملان به‌كار گماشته شده در اين تيم دلیل تمامی ناکامی‌ها را مشکلات مالی بیان کرده‌اند. در حالی که همه این نواقص را نمی‌توان صرفاً به مسائل مالی ربط داد.

 

در واقع مطرح کردن مشکلات مالی سرپوشی برای تمامی عقب‌ماندگی‌های مدیریتی و تشکیلاتی فوتبال پاس بوده و هست. البته وجود منابع مالی کافی و مشخص در زمینه پیشرفت هر باشگاه یک اصل است اما همه چیز نیست. اگر فوتبال پاس را واکاوی کنیم می‌بینیم که در مقاطعی پول‌های خوبی وارد فوتبال پاس شد، اما مشخص نشد چگونه خرج شد و پول‌ها در جیب عده‌ای خاص رفت که هیچ نتیجه‌ای برای فوتبال شهرمان نداشت و عاقبت آن سقوط وحشتناک تیمی همچون پاس را به همراه داشت که روزگاري پرچمدار فوتبال ايران بود و امروز كه همچنان در ليگ درجا مي‌زند!

 

در این میان آیا از خود پرسیده‌ایم تیم فوتبال ساحلی پايانه همدان چگونه در میان کمبودهای متعدد مالی، خود را به ليگ برتر كشور رساند؟ باید گفت تنها مدیریت فکورانه حميد بهمني در شرایط حساس بود که این تیم را به سرمنزل مقصود رساند هر چند در ادامه حمايت نشد.

 

با اين حال و باوجود تزريق منابع مالي بسيار در اين 7 سال اخير بازهم شاهد طرح مسائل مالي بوده‌ايم. حاصل اين بي‌ثباتي مالي در تيم و نبود نظارت بر امور مالي باشگاه سبب شد تا بدهي‌هاي كلان عايد تيمي شود كه نكات منفي آن بيش از اندك موارد مثبت نزد هوادارانش نمود يافته است.

 

هزينه‌هاي هنگفت در جيب غيربومي‌ها

 

پاس ابتدا قرار بود با نیروهای بومی بسته شود اما برحسب نياز تشكيلات تيم با چند ماه فاصله از نيروهاي غيربومي بسته شد. البته بازیکنان متعدد غیر بومی به تيم اضافه شدند که به نیروی محرکه تیم تبدیل شوند، اما در اين باشگاه بخصوص در اين 3 سال اخير چه اتفاقی افتاد، بازیکنان درجه چندمی از کانال‌هایی مشخص وارد پاس شدند تا فقط نیمکت ذخیره‌ها را پر کنند تا با کمترین فایده سرنوشتی شوم را برای فوتبال شهرمان رقم بزنند. هزينه‌هاي هنگفتي كه در جيب غيربومي‌ها قرار گرفت. رقم‌هاي نجومي كه برخي از آنها غيرقابل تصور است. از مربي گرفته تا بازيكن، هستند كساني كه ميليون‌ها تومان پول اين شهر را به جيب زدند و حتي خيلي از اين افراد در صف شاكيان مالي قرار دارند.

 

با بررسي پرونده اين تيم در سال‌هاي اخير به اين سرشماري مي‌رسيد كه بيش از 50 نفر از بابت طلبشان نسبت به پاس شكايت مالي مطرح كرده‌اند.

 

سوء مديريت بلاي جان پاس

 

در اين باشگاه خيلي‌ها فقط نام مدیریت را داشتند و ساده‌ترین اصول مدیریتی در اين باشگاه رعایت نشد. ما مدعي بوديم كه پاس در بالاترین سطح فوتبال ایران است اما تاكنون فقط ادعا داشته‌ایم. بدهي‌هاي مالي متعدد يكي از ايرادهاي اساسي در مديريت باشگاه است. بودند بازيكناني كه تماشاگران حتي سيماي آنها را نديده‌اند اما از پاس طلب مالي دارند. برخي از قراردادها در اين سال‌هاي اخير همچون قرارداد تركمنچاي منعقد شده بود. مثلاً محاسبه كنيد از جابه‌جايي 3 مربي در فصل جاري پاس در ليگ دسته يك به همراه ساير اعضاي كادر فني چه ميزبان پول جابه‌جا شده است!

 

تيمي كه در رتبه نهم فصل جاري قرار گرفت با خورشيدي، تقوي، صمديان، اقبالي، خاوري‌نژاد، عاشوري، گروسي و طيري به عنوان تشكيلات كادر فني همكاري داشت كه قطعاً بار مالي زيادي را هم بردوش كشيد!

 

از سوي ديگر گفته مي‌شود بيش از يك و نيم ميليارد تومان تاكنون به تيم پاس در فصل جاري پرداخت شده و با اين حال بازيكنان رقم دريافتي خود از قرارداد امسال را 32 درصد بیان مي‌كنند. بنابراين بايد گفت كه پاس در فصل جاري بيش از 4 ميليارد تومان هزينه‌اش است كه با توجه به جايگاه تيم رقم درخور توجهي است.

 

باشگاه بي‌پيشكسوت!

 

آيا هواداران پاس حق ندارند از خودشان سوال كنند كه چگونه مي‌شود در استانی كه داراي پيشكسوت‌ها و موسفيد كرده‌هاي بسياري در فوتبال است، ناگهان افرادي از پشت دست از راه برسند و...؟! آيا اين امر به خودي خود نشان‌دهنده آن نيست كه در پاس، كلمه پيشكسوت معناي واقعي خودش را از دست داده و افراد بدون هيچگونه سابقه خاصي در فوتبال استانمان، صاحب پست مي‌شوند؟ آیا نباید كميته فني باشگاه پاس از همین پیشکسوتان فوتبال همدان که خاک خورده فوتبال هستند، عملكرد فني تيم را زير نظر بگيرند. افرادي مثل بهگندم، خانلر، طالبیان، برفی، شدیدی، شانه‌ای، فرشچی، بوجاریان، کرمی و ...! آيا در حضور چنين افرادي،‌ بايد نوبت به غیر همدانی‌ها برسد؟ و از همه مهمتر، آيا باشگاهي كه به اين صورت اداره مي‌شود، می‌تواند موفق شود!

 

مديريت هزينه عادت تكراري در تیم

 

اکنون باید نگاهي هم به اوضاع قمر در عقرب فعلی تیم پاس بيندازیم. تيمي كه در سال‌هاي اخير بویژه سال گذشته به خاطر مشكلات فراوان مالي در آستانه اعلام ورشكستگي كامل و كناره‌گيري از ليگ هم قرار داشت. به راستي چرا؟ آيا پاسی‌ها بدون آنكه پيش‌بيني چگونگي حضورشان در ليگ را كرده باشند، به جمع لیگی‌ها گام گذاشته بودند؟

 

مديريت پاس که این روزها مطلقاً مدیر هزینه است، هنوز نتوانسته اسپانسري خوب و كارا براي پاس دست و پا كند! اين به معناي آن است كه ارتباط او براي صاحبان صنعت و خدمات، داراي جذابيت زیادی نيست كه بخواهد از اين طريق خودش را به جامعه استان معرفي كند.

 

بدون ترديد هستند سرمایه‌داران متمولی که حاضرند صدها ميليون تومان بدهند و كالا يا خدمت خودشان را در صداوسيما،‌ بيلبوردهاي شهري و بين شهري، روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها، پيك‌هاي تبليغاتي و... مطرح نمايند. ولي حاضر نيستند بخشي از اين بودجه را بدهند و ضمن تبليغ كردن كالا يا خدمت خودشان، از تيم نماينده شهر يا استانشان در ليگ فوتبال كشور هم حمايت كنند! اين بزرگترين دردي است كه فوتبال ما به آن گرفتار است و هنوز راهي براي درمان، پيدا نشده! فوتبال استان نيازمند حمايت‌هاي مالي است. كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام كرده كه باشگاه‌هاي حرفه‌‌اي بايد تراز مالي مثبتي داشته باشند و تیم پاس از يافتن يك اسپانسر عاجز است!

 

تيم پاس در اين سال مي‌توانست با اجرايي كردن طرح‌هاي اقتصادي كارشناسي شده به درآمدزايي پايدار دست يابد، نه اينكه هر سال دلخوش تغييركارايي زمين‌هاي سطح شهر و تأمين هزينه تيم باشد. وقتي تيمي كه مديريت آن مديريت هزينه است طبيعتاً نمي‌تواند گره‌گشاي مسائل مالي باشد و بارهزينه‌ها هم بردوش استانداري مي‌افتد.

 

رکوردشکنی در تعویض سرمربی و مدیرعامل

 

تیم از بدو انتقال به همدان یعنی در 7 سال اخیر هر اندازه که در فوتبال سیر نزولی داشته است اما از حیث تغییرات مدیریتی و فنی حائز رتبه و رکورد است! بگوویچ (2بار)، علیرضا منصوریان، علی‌اصغر مدیرروستا(2بار)، محمود یاوری، فراز کمالوند، امید طیری(2 بار)، مجتبی خورشیدی و عاشوري تاکنون هدایت پاس را در فصول مختلف برعهده داشته‌اند. همچنین تاکنون کاظم اولیایی، کریم ملاحی، عباس صوفی (2بار) و علیرضا شمسی‌پور(به عنوان سرپرست) امور مدیریتی پاس همدان را قبل از عبدالحمید رمضانی برعهده داشته‌اند.

 

بهترین حضور در عرصه فوتبال به لیگ برتر هفتم بازمی‌گردد که توانست عنوان پنجم را کسب کند و اگر در دیدارهای پایانی هم نتیجه می‌گرفت بی‌شک می‌توانست سهمیه جام باشگاه‌های آسیا را کسب کند. در هر حال پاسی‌ها در سال دوم از انتقال شرایط خوبی نداشتند و هرسال شاهد افول این تیم به رتبه‌های پایین‌تر بودیم.

 

منبع: همدان پیام

 

نظرات   

 
0 #4 Sa 1393-02-13 22:03
Nggk
 
 
+3 #3 فرهاد 1393-02-06 16:19
صوفي بهترين
طيري هم بدنبود
 
 
-4 #2 Mohamad 1393-02-05 01:08
بهترين مربى اميدخان طيرى بود
 
 
+9 #1 Alii 1393-02-04 14:23
كه انصافا صوفي بهترين مديرعامل و بگوويچ بهترين سر مربي بود
 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن