اصلاحات اساسی در تشکیلات نظارتی و مدیریتی باشگاه پاس؛

هیات مدیره زیر سایه هیات امنا

میثم ناصر نژادتجارب ناموفق پاس همدان در شش سال حضور در رقابت های لیگ برتر و لیگ دسته اول فوتبال کشور همگان را براین داشت تا تصمیم اساسی در اصلاح امور این باشگاه اتخاذ کنند. شاید بهترین الگوی اجرایی سیستم نظارتی و مدیریتی باشگاهی همچون صبای قم باشد؛ تیمی که در ابتدای ورودش به قم شرایط مطلوبی نداشت اما زیرساخت ها به سرعت فراهم شد و بهترین تصمیمات گرفته شد.

به گزارش "همدان فوتبال"، صبای قم هم وضعیتی مشابه پاس همدان دارد و از بودجه دولتی ارتزاق می کند. اما تفاوت مهمی در بین این دو باشگاه است و اینکه صبایی ها برای خود هیات امنا دارند اما پاس این شرایط را با وجود اصرارهای مکرر کاظم اولیایی در همان سال نخست انتقال پاس به همدان تا به اینجا اجرایی نکرده است.

صبایی ها ارتباط مستقیم با استاندار قم ندارند و سیستم تشکیلاتی به گونه ای است که استاندار این استان عضو مجمع یا همان هیات امنا است و باشگاه از هیات مدیره و مدیرعامل برخوردار می باشد.

با این شرایط، هیات مدیره است که مدیرعامل انتخاب می کند، بودجه سالیانه را تصویب می کند و مسایل مالی و اجرایی را مدیریت می کند و در راس امور، اعضای هیات امنا در خصوص مسایل کلان باشگاه و نظارت بر عملکرد هیات مدیره انجام مسوولیت می کند.

اما در پاس همدان شرایط به گونه ای است که استاندار به عنوان رییس هیات مدیره می بایست در امور دخیل باشد و سایر اعضا یعنی دکتر حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، بهروز مرادی معاون رییس جمهوری و امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز عضو هیات مدیره هستند و در این وضعیت، همه باید مدام درگیر امور ریز و درشت تیم و عملکرد مدیرعامل و سایر نفرات باشند.

در همین حال انتظارات از تصمیم گیری های به موقع و تعدد نشست های هیات مدیره بالا می رود و اعضا هیات مدیره که هر یک در جایگاه مدیریتی کشوری و استانی اشتغال دارند به دلیل حجم وسیع وظایف مدیریتی خود نمی توانند آنطور که باید در خدمت باشگاه باشند.

از سوی دیگر، به دلیل مشغله کاری اعضای هیات مدیره که هر یک در جایگاه مدیریتی خود برای مردم خدمت می کنند، نمی توان انتظار بیشتری داشت که بر امور پاس همدان نیز وقت بیشتری گذاشته و تمرکزشان را معطوف این تیم کنند.

این روزها شنیده می شود که برخی اعضای هیات مدیره در بررسی پیشنهادهایی مبنی بر تشکیل هیات امنا و جدایی آن از هیات مدیره برآمده اند و نفراتی همچون صوفی، هادیان همدانی، معزی و حتی سامری به عنوان اعضای هیات مدیره مدنظر هستند.

این ها نفراتی هستند که به لحاظ اقتصادی از تجارب و سوابق ارزنده در امور تحول اقتصادی برخوردار بوده و می توانند مهره های قابل اتکا برای تحکیم بنیه مالی باشگاه پاس باشند.

البته در هیات امنایی باشگاه پاس نیز نفراتی همچون آیت الله طه محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان، دکتر حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش، امیر خجسته نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، بهرور مرادی معاون رییس جمهوری، علی محمد آزاد استاندار همدان، سیدعبدی افتخاری مدیرکل ورزش و جوانان، سیدکاظم اولیایی مدیرعامل سابق پاس و دکتر علی آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام مورد پیشنهاد هستند که هر یک مهره ارزشمندی در اعتباربخشی به باشگاه پاس به شمار می روند.

ناصر شفق نیز هم اکنون جزو گزینه های هیات مدیره به شمار می رود. مردی که پیشنهاد پرسپولیسی ها را نپذیرفت و شاید به واسطه برخی دوستی ها به پاس بیاید.

دیگر ویژگی ای که این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است، پروسه خصوصی شدن باشگاه و تبدیل سهام خاص به عام است. یعنی مردمی شدن باشگاه و حمایت سرمایه داران بخش خصوصی می تواند یکی از راهکارهای مهم در رفع مشکلات و دغدغه های مالی و تقویت شرایط مالی و اقتصادی باشگاه باشد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن