دیپلماسی ورزشی در تهران؛ مس در همدان طلا می‌شود

b_150_100_16777215_00_images_stories_pas12.jpgسرانجام اتحاد جمعي و پيگيري‌هاي مجدانه مسئولين پاس همدان جواب داد و اين باشگاه ظرف چند روز آينده با امضاء قرارداد في‌مابين، امتياز مس سرچشمه را ‌مي‌خرد.

به گزارش "پايگاه اطلاع رساني فوتبال همدان"، مراحل اوليه انتقال مس سرچشمه به پاس با پيگيري‌هاي شبانه‌روزي مسئولان تيم و بزرگان همدان صورت پذيرفته كه در اينجا براي روشن شدن مراحل كار صورت گرفته و ارائه پاسخ به برخي صحبتهاي طرح شده در فضاي فعلي فوتبال كشور، مرحله به مرحله به تشريح اتفاقات گذشته و وضعيت موجود مي‌پردازيم. 

اپیزود اول

اما رومن خیلی زود با اقدامات خود به همه پشت کرد و نقطه اوج تاریخ باشگاه چلسی در پایان فصل 2003-2002 رخ داد. کن بتیس مالک باشگاه سهام خود را به یک میلیاردر روسی، بخوانید همان آبراموویچ، که صاحب کمپانی‌های نفتی است فروخت.

 رومن آبراموویچ ثروتمند روسی در بدو ورود با خرید بازیکنان بزرگی چون ورون و داف بازار نقل و انتقالات فوتبال جهان را تکان داد و چلسی را به عنوان یکی از ثروتمندترین تیمهای اروپا مطرح کرد. آبراموویچ، در یک اقدام نادر و عجیب پیترکنیون رییس باشگاه منچستریونایتد را به باشگاه چلسی کشاند.

شاید روزی که رومن آبراموویچ مالک متمول باشگاه چلسی انگلیس پا به عرصه ورزش و حوزه فوتبال گذاشت خیلی از بزرگان فوتبال انگلیس و تیم ریشه دار چلسی بر این عقیده بودند که حالا که غیر ورزشی ها وارد ورزش شده اند، وقت آن است که فاتحه فوتبال را بخوانیم.

 

اپیزود دوم

از این جهت اپیزود اول را به فوتبال اروپا اختصاص دادیم و از آنجا مطلب را آغاز کردیم که آقای فردوسی پور در برنامه اخیر خود حضور غیر ورزشی ها در فوتبال را چاره کار ندانست و بارها و بارها جملات قصاری را بر زبان آورد که معلوم نبود از کجا نشأت گرفته است.

تابستان سال 86 انتقال تیم های پایتخت نشین به شهرستان ها کلید خورد و همدان اولین مقصد انتقال لقب گرفت. به نوعی همدان قربانی شهرهای دیگر شد تا هربار اسم انتقال به گوش هر فوتبال دوستی بخورد بی‌اختیار نام پاس و همدان هم دنباله آن بیاید.

در سال 86 با تلاش های بی وقفه دکتر حاجی بابایی و مرادی استاندار وقت پاس به احترام 8 هزار شهید استان همدان، چمدان های خود را برای همیشه از پایتخت بست و برای ادامه حیات ورزشی خود به همدان سفر کرد.

درست است که حاجی بابایی و مرادی در ورزش دستی نداشتند و مدیر غیر ورزشی محسوب می شدند، اما این آرزوی هر جوان همدانی بود که نام همدان در بین تیم های لیگ برتری به چشم بخورد.

از طرفی نیروی انتظامی وقتی نمی‌خواست در لیگ تیم داری کند و قادر به انجام این کار نبود، با این شرایط اگر پاس در تهران می ماند شاید سرنوشتی بدتر از اینها، پاس بزرگ را انتظار می کشید.

 

اپیزود سوم

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور چند ماه قبل به شیراز رفت.

وزارت نفت در حال بستن چمدان های خود و سفر به اراک است و چندین و چند انتقال بزرگ دیگر که طی ماه ها و سال های آینده توسط دولت مشاهده خواهیم کرد.

جدا از این انتقالات غیر ورزشی، دولت به دنبال آن است تا تیم های ورزشی نیز بار سفر را از پایتخت بسته و در شهرستان ها به حیات خود ادامه دهند.

قرعه اول به نام همدان درآمد تا پاس به این استان سفر کند. عادل فردوسی پور بر این عقیده است که وقتی پاس در تهران بود از کلیه امکانات یک تیم حرفه ای برخوردار بود اما آقای عادل، پاس در همدان از سه ورزشگاه برای تمرین و بازی های خود بهره می‌برد. در هر بازی هزاران هوادار عاشق را به ورزشگاه می‌کشاند. در سال اول انتقال، پاس همدان بهترین تیم شهرستانی بود. چرا چشم بر روی حقایق بسته اید؟

از طرفی اگر پاس قهرمان آسیاست و به لیگ یک سقوط کرده، مگر استقلال چنین تجربه تلخی را تجربه نکرده است؟

 

اپیزود چهارم

اما این اتفاق صورت گرفت و به قول مرد اول ورزش کشور، پاس به مردم همدان متعلق شد. انتظار می رفت افرادی که نوک پیکان انتقادات خود را به سوی همدان نشانه گرفتند، بیشتر به حمایت از این تیم بزرگ و ریشه دار پرداخته و دست از به چالش کشاندن پاس برمی‌داشتند.

پیشکسوتان پاس، هواداران انگشت شمار پاس در دستگردی و در رأس آنان عادل فردوسی پور تخته گاز به اهداف خود ادامه داده و انتقادات مغرضانه ای را برای تخریب پاس در همدان ترتیب دادند.

پیشکشوتان پاس اعتقاد داشتند که پاس در همدان را قبول ندارند. جواد نکونام که مشخص نشد چگونه به اوساسونا رفت بارها و بارها خرده گرفت که چرا پاس به همدان منتقل شد. همه می‌دانند که نکونام در پاس خود را به فوتبال معرفی کرد.

آقایانی که خود را دایه مهربان تر از مادر می دانستند، اگر دلسوز پاس بودند مطمئناً دست از تخریب برداشته و از این اقدام حمایت می کردند.

 

اپیزود پنجم

این وسط اما ضعف مدیریتی در پاس خط بطلانی بود بر این انتقال. سقوط پاس به دسته یک باشگاه های کشور حاصل ضعف مدیریتی آقایانی بود که خود را دلسوز پاس می خواندند. مگر استیل آذین در تهران چه گلی بر سر پایتخت نشینان زد؟

تراژدی سقوط پاس به دسته یک هیچ گونه ارتباطی به انتقال این تیم نداشت. بلکه فقط و فقط ضعف مدیریتی آقایان را می رساند. در کدام تیم طی یک فصل، یک مربی جوان دو بار رفت و آمد کرد؟

عملکرد یاوری هم که دیگر مثل روز روشن است و به داستانی تکراری بدل شده است.

 

اپیزود آخر

اما حالا پاسی ها می خواهند به لیگ بازگردند.

ماجرا از اینجا شروع شد که کرمانی ها نمی توانند دو تیم در لیگ برتر داشته باشند و مسئولان پاس سرانجام توانستند مسئولان کارخانه مس سرچشمه را متقاعد کنند که امتیازش را واگذار کنند. البته مسئولان مس سرچشمه بیشتر به این دلیل امتیاز باشگاه خود را واگذار کردند که طبق قوانین فوتبال، یک شرکت یا کارخانه نمی‌تواند دو تیم در لیگ برتر داشته باشد.

کارخانه مس هم که تیم مس کرمان را در لیگ برتر داشت، دیگر نمی‌توانست مس سرچشمه را در به لیگ برتر بفرستد و مجبور بود امتیاز خود را بفروشد. این موضوعی است که عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ هم به آن اشاره کرده بود.

علاوه بر همدانی‌ها، حسین هدایتی هم دست به کار شده بود تا امتیاز مس سرچشمه را بخرد و با آن در لیگ برتر شرکت کند اما سرانجام همدانی‌ها بودند که در این رقابت پیروز شدند و توانستند امتیاز مس سرچشمه را به نام خود کنند.

فردا صبح مسئولان ورزش همدان پس از تشکیل جلسه‌ای با مسئولان مس سرچشمه، رسما امتیاز این تیم را با قیمتی حدود ۶ الی ۷ میلیارد تومان می‌خرند.

امتیاز تیم شهر زادگاه عادل فردوسی پور اگر به پاس همدان که گفته می شود قرار است در لیگ یازدهم به هگمتانه یا الوند تغییر نام پیدا کند، منتقل شود، می تواند جنجال های فراوانی شاید به همراه بیاورد.

حاجی بابایی نشان داد که هنوز ورزش دوست است و از روی دلسوزی برای جوانان همدانی دست به هر کاری خواهدزد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن