مسیر دشوار شهرداری همدان در نخستین تجربه حضور در لیگ یک کشور

 b_150_100_16777215_00_images_z_shahrdari.jpgاعضای تیم فوتبال شهرداری همدان در حالی که همچنان مسرور از صعود تاریخی به لیگ یک کشور هستند، مسیری دشوار در این عرصه برای حضور مسابقات پیش رو دارند.
 اگرچه به تصور بسیاری از فوتبالدوستان تفاوت چندانی در لیگ یک و ۲ کشور به لحاظ ساختار فنی و برگزاری مسابقات نیست، اما لیگ یک پله صعود به لیگ برتر محسوب می‌شود.
لیگی که برای فصل آینده تیم‌های قدرتمندی نظیر بادران، مس، شاهین شهرداری بوشهر، پارس جم، استقلال خوزستان، خیبر خرم آباد، ملوان انزلی و بسیاری از تیم‌های با سابقه رقابت خواهند داشت.
شهرداری اگرچه فصل پربار و موفقی را در لیگ ۲ سپری کرد اما به طور قطع هرگز نباید با لیگ یکی‌ها مقایسه شود و از هم اکنون نیاز به برنامه ریزی منسجم دارد.
هر چند در این بین "رضا طلایی منش" سرمربی تیم شهرداری سال‌ها در لیگ یک همراه با پاس و الوند دیگر نمایندگان سابق فوتبال همدان تجربه حضور در لیگ یک را داشته اما شرایط به گونه‌ای است که اگر مورد حمایت همه جانبه قرار نگیرد، به همان سرنوشت گذشته دچار شده و جز سقوط چیزی عاید شهرداری نمی‌شود.
نگرانی از تغییر شهردار
بزرگترین نگرانی‌ در مجموعه فوتبال شهرداری، شایعه‌ تغییر در راس مدیریت شهری همدان با روی کار آمدن شورای شهر در همدان است.
"عباس صوفی" شهردار همدان به واسطه سال‌ها تجربه در راس هیات فوتبال استان توانسته این تیم را در مسیری درست برای صعود به لیگ یک قرار دهد و صعود تاریخی را در کارنامه مدیریت شهری ثبت کند.
عباس صوفی شهردار همدان به واسطه سال‌ها تجربه در راس هیات فوتبال این استان توانست این تیم را در مسیری درست برای صعود به لیگ یک قرار دهد و صعود تاریخی را در کارنامه مدیریت شهری ثبت کند.
صوفی به اذعان بسیاری از اهالی فوتبال که جزو شهروندان همدانی محسوب می‌شوند، کارنامه‌ قابل قبولی در مدیریت شهری دارد و نباید نگرش‌های سیاسی و دیدگاه‌های شخصی منتخبان شورای ششم در این انتخاب تاثیرگذار شود.
با این حال صوفی به دور از هرگونه شایعه و هیاهوی ایجاد شده در دوره شورای ششم، تصمیم بر تداوم همکاری با طلایی منش سرمربی فعلی شهرداری همدان دارد.
طلایی منش با کوله باری از تجربه حضور در لیگ یک و ۲ کشور با تیم‌های مختلف باشگاهی، حالا پس از سال‌ها می‌خواهد شهرداری را همچون الوند به پدیده لیگ تبدیل کند.
گام طلایی برای تداعی روزهای درخشان الوند
طلایی منش اوایل دهه ۹۰ همراه با الوند همدان در حالی به لیگ یک کشور صعود کرد که تداعی خاطره‌های تلخ و شیرین بود.
اولین حضور الوند در لیگ یک با درخشش فوق العاده این تیم در بین مدعیان همراه و در آن سال به پدیده مسابقات تبدیل شد و تیم‌ها را یکی پس از دیگری تسلیم ساخت.
البته تمرکز الوند در مسابقات جام حذفی اشتباهی غیرقابل جبران بود چرا که پس از دیدار با پرسپولیس تهران و حذف از این مسابقات، نتوانست صلابت گذشته خود در لیگ یک را حفظ کند و به همین دلیل در حسرت صعود باقی ماند.
از آن تیم، ستاره‌های ارزشمندی به فوتبال کشور معرفی شدند که سال‌ها در تیم‌های لیگ برتری و دسته اول بازی کردند و هم اکنون نیز در این سطح از فوتبال نقش آفرین هستند.
حالا طلایی منش با داشتن تجربه از آن شرایط، می‌خواهد شهرداری را در لیگ یک به نتایج آبرومند برساند.
او همراه با شهرداری در فصل جاری لیگ دسته دوم کشور عملکرد خوبی را برجای گذاشت و تیم تحت هدایت وی از ۲۶ بازی به ۱۳ برد، ۹ تساوی و تنها چهار باخت رسید تا با صدرنشینی گروه یک به لیگ دسته اول کشور صعود کند.
حفظ انگیزه صعود
شهرداری همدان با صعود به لیگ دسته اول کشور، قطع به یقین پرانگیزه‌ترین تیم حاضر در این مسابقات است چرا که هم اکنون تیم‌های دسته اولی بازمانده از صعود به لیگ برتر، حال و حوصله لازم را نداشته و سقوط کنندگان از لیگ برتر هم در شوک قرار دارند.
در این بین شهرداری که صعود تاریخی به لیگ یک داشته، می‌تواند با تشکیل تیمی قدرتمند و اختصاص بودجه مناسب در مسیر صعود قرار بگیرد.
شهرداری حالا شخصیت صعود دارد و باید این انگیزه همچنان در بین اعضای تیم حفظ شود منتهی نیاز است با اختصاص بودجه لازم، دستان کادر فنی برای جذب بازیکنان موثر و مفید باز باشد.
شهرداری حالا شخصیت صعود گرفته و باید این انگیزه همچنان در بین اعضای تیم حفظ شود منتهی نیاز است با اختصاص بودجه لازم، دستان کادر فنی برای جذب بازیکنان موثر و مفید باز باشد.
تیم شهرداری می‌تواند همین امسال با بستن تیمی قدرتمند و منسجم شرایط صعود به لیگ برتر را پیدا کند منتهی نیز به حمایت و تامین منابع مالی دارد.
حالا باید منتظر روی کار آمدن شورای ششم بود تا مشخص شود که منتخبان این شورا چه دیدگاهی نسبت به تیمداری در فوتبال دسته اول کشور دارند.
هزینه میلیاردی در لیگ یک کشور
حضور در لیگ دسته اول کشور به لحاظ مالی متفاوت با لیگ ۲ است و برای بستن تیمی قدرتمند و مدعی باید هزینه کرد.
شهرداری اگرچه به لحاظ زیرساخت‌ها شرایط حضور در لیگ یک کشور را دارد اما اگر منابع مالی مناسب برای این تیم تامین نشود، به مشکل خواهد خورد.
قراردادهای مالی لیگ یک قابل مقایسه با لیگ ۲ نیست و چه بسا چند برابر بودجه نسبت به سال قبل را باید در این عرصه از مسابقات هزینه کند.
قراردادهای مالی لیگ یک قابل مقایسه با لیگ ۲ نیست و چه بسا چند برابر بودجه نسبت به سال قبل را باید در این عرصه از مسابقات هزینه کند.
می توان پیش بینی کرد که شهرداری برای مدعی بودن در لیگ یک نیازمند بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی است تا بتواند در رقابت با تیم‌های متمولی نظیر بادران، مس، شاهین شهرداری بوشهر و حتی تیم‌های سقوط کننده از لیگ برتر، موفق عمل کرده و از پیش بازنده نباشد.
بنابراین اگر نگرش شورا و شهرداری همدان مبتنی بر تیمداری در لیگ یک است، نباید صرف حفظ جایگاه در این مسابقات هدف اصلی باشد چرا که امسال انگیزه مضاعف در این تیم برای صعود شکل گرفته است.
تمرکز بر ماندن شهرداری در لیگ یک نیز سرنوشت تیم‌هایی نظیر الوند و پاس را به دنبال خواهد داشت و با این نگرش شهرداری در قعرجدول برای ماندن دست و پا خواهد زد.
امیدواریم هرچه سریعتر تکلیف منابع مالی و مدیریتی این تیم مشخص شود و شورای ششم نیز حمایت لازم را انجام دهد تا شهرداری نتیجه مند در لیگ یک قدم بگذارد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن